Cum sa devii un auditor de succes?

Finance Boot Camp isi propune sa identifice tineri cu potential care investesc activ in dezvoltarea lor profesionala si personala si sunt pasionati de unul din urmatoarele domenii: Audit, Contabilitate sau Taxe. Pentru a participa la acest eveniment, te poti inscrie aici.

Te-ai gandit vreodata ce inseamna sa fii un bun auditor? Calitatile pe care trebuie sa le ai inseamna mai mult decat vaste cunostinte despre debit, credit si completare de fise. Economistul E.F Schumacher afirma: “Poti sa citesti o informatie de mai multe ori, pentru a fi sigur ca ai retinut-o sau poti folosi anumite tehnici care te asigura ca ai inteles-o si ai extras tot ce trebuie din ea.”

Afirmatia lui Schumacher are sens si in domeniul auditului, daca reflectezi putin asupra ei. Astfel, poti verifica etapele procesului de audit de mai multe ori sau iti poti folosi calitatile de auditor pentru a fi sigur ca vei indeplini toate cerintele impuse de client. Auditul este un proces complex care implica mai multe competente si responsabilitati.

De asemenea, in mediul de afaceri actual, auditorii trebuie sa satisfaca din ce in ce mai multe cerinte datorate asteptarilor mari ale clientilor. In primul rand, un auditor trebuie sa se documenteze amanuntit despre compania pentru care lucreaza, iar in al doilea rand, traieste cu presiunea de a isi duce la indeplinire sarcinile in timpul si bugetul alocate.

Aceste presiuni il pot face pe auditor sa cada in capcana completarii listei de pasi pe care trebuie sa ii respecte fara echivoc, dandu-i iluzia ca, in acest fel isi vor finaliza sarcinile, iar munca lor va fi una calitativa. Totusi, daca singura tehnica pe care auditorul o invata este cea a listei, va esua intr-un timp scurt.

In continuare, iti vom prezenta un set de abilitati si competente pe care ar trebui sa le ai pentru a deveni un auditor de succes.

Principalele abilitati cerute pentru a fi un bun consultant:
  • Abilitatea de a castiga increderea si credibilitatea celorlalti – inca de la inceput, echipa se bazeaza pe tine atunci cand trebuie sa predai un anumit document, sau sa te ocupi de un proiect; asadar, asigura-te ca iti indeplinesti task-urile si ca iti tii promisiunile;
  • Atentia la detalii – pentru a castiga increderea clientilor, trebuie sa fii atent sa nu iti scape greseli gramaticale sau de calcul, pentru ca in final, rezultatul va reflecta intreaga munca a echipei; ca sa iti fie mai usor, iti poti crea o lista cu tot ceea ce ai de verificat inainte de a trimite un document;
  • Abilitatea de a sintetiza un numar mare de date, intr-o prezentare concreta - daca esti nou intr-o organizatie, informatiile vor fi abundente si pentru asta trebuie sa stii ce intrebari sa pui si sa sintetizezi bine informatiile; este important sa ai abilitati de prezentare, dar si sa cunosti foarte bine Excel si Power Point;
  • Abilitatea de lucra bine cu ceilalti – trebuie sa fii dispus sa inveti de la ceilalti, sa valorifici input-ul primit si sa fii un bun ascultator, pentru ca asta ii va incuraja pe toti sa vorbeasca deschis.
Competente fundamentale

Cunostinte tehnice si etice puternice sunt absolut fundamentale pentru a avea succes in domeniul auditului. Acestea doua nu reprezinta nicio noutate pentru nimeni si ar trebui sa fie luate in considerare inaintea inceperii carierei. Totusi, un auditor competent va continua sa le imbunatateasca si sa construiasca in baza a celor stiute deja.

Oricat de importante ar fi cunostintele tehnice si etica personala, aceste doua caracteristici sunt doar fundamentele succesului, dar nu te vor ajuta pe termen lung fara urmatoarele:
  •     Viziune si instinct
  •     Capacitatea de a vedea imaginea de ansamblu
  •     Calitati interpersonale
  •     Abilitatea de a lua decizii sub presiune
  •     Leadership
  •     Abilitati de comunicare foarte bune
Carmen Sass, EY Romania, ne spune care sunt comepetentele evaluate in procesul de selectie si cum si le pot dezvolta candidatii: ”In etapa de testare verificam aptitudinile cognitive ale candidatilor printr-un test de logica si unul verbal, pe urma, in cadrul celorlalte etape analizam  comunicarea atat in limba romana cat si in engleza,  munca in echipa, capacitatea de analiza, gandirea critica si capacitatea de a coordona proiecte. Candidatii isi pot dezvolta aceste abilitati prin implicarea lor in diferite proiecte organizate de universitate, organizatii studentesti si chiar in cadrul internship-urilor.” 

“Nu exista o reteta si in KPMG nu ne uitam doar la un anumit tip de oameni. In general, cautam candidati curiosi, inteligenti, orientati catre business, originali, generosi, pozitivi, cu spirit de echipa. Sfatul pe care-l dam noi candidatilor este acela de a se interesa de domeniul in care vor sa-si urmeze o cariera si de a se deprinde cu obisnuinta de a citi mult despre piata, antreprenori, societate, politica. De asemenea, un alt sfat este acela de a acorda o mai mare atentie pregatirii academice. Prin pregatire academica nu intelegem doar ceea ce se preda la facultate ci notiunilor teoretice, studiilor, articolelor de specialitate din domeniul economic”, afirma Alina Gheuca, Manager HR Business Advisor, KPMG.

Daca vrei sa afli direct de la specialisti ce inseamna sa fii consultant, participa la Finance Boot Camp 2019. Inscrie-te acum!

Viziunea si instinctul

Odata ce vei capata experienta din colaborari cu organizatii din diverse industrii, vei deprinde si abilitatea de a intelege instinctiv afacerea clientului. Astfel, in timpul procesului de audit, vei putea determina  orice fel de situatie problematica si o vei transpune in consecintele ce  ar putea aparea in viitor.

Un auditor de succes  nu va fi complet multumit cu raspunsurile sau tranzactiile unui client daca simte ca informatia nu este completa, instinctul il va ghida sa caute mai mult pentru a ajunge la concluzia care sa se potriveasca cel mai bine cu viziunea companiei.  Pentru a-ti dezvolta viziunea si instinctul, va trebui sa gandesti analitic si sa iti doresti sa inveti din fiecare experienta intalnita in situatiile clientilor.

Capacitatea de a vedea imaginea de ansamblu

Auditorii trebuie sa fie capabili sa inteleaga afacerea clientului si industria din care face parte. Acest lucru necesita abilitatea de a “scana” rapid afacerea, organizatia si cultura sa organizationala. Va trebui sa poti sa realizezi multe conexiuni si analogii pentru a-ti facilita procesul de audit.

Lista de pasi pe care trebuie sa ii urmezi are tendinta de a pune in umbra viziunea de ansamblu pentru care trebuie sa iti pui mai multe intrebari si sa faci mai multe conexiuni intre elemente externe  si organizatie.

Abilitati interpersonale

Auditorii trebuie sa se poata descurca cu diferite tipuri de clienti in multe exemple diverse.  In anumite cazuri, angajatii au o anumita teama de existenta unui auditor in compania lor pentru ca nu le este foarte confortabil ca cineva strain sa ii supervizeze. Asa ca, un auditor de succes trebuie sa aiba abilitatea sa linisteasca clientul si, de asemenea, sa empatizeze cu situatia angajatilor.

Capacitatea de a lua decizii sub presiune

Odata stranse informatiile si datele necesare procesului, auditorul trebuie sa determine care dintre acestea sunt relevante si care nu. Luarea acestor decizii nu este intotdeauna facila si la indemana oricui deoarece cantitatea de informatii este mare si selectia poate deveni riguroasa.

Leadership

Adevaratii leaderi isi doresc sa ii ajute si pe altii sa aiba succes, Henry Ford spunea: “Nu cauta scuze, cauta solutii.” Un auditor care este si leader gaseste solutii pentru probleme complicate si are si capacitatea de a le implementa.

Niciun auditor sau firma de audit nu poate profesa mai bine decat calitatea leadership-ului detinut. O notiune cunoscuta de catre orice companie de audit este aceea de inderdependenta intre calitatea proceselor si nivelul de leadership existent.

Abilitatile de comunicare

Un auditor de succes cunoaste importanta comunicarii “face-to-face” si se straduieste din rasputeri ca aceasta forma de comunicare sa fie principala, in cele mai multe cazuri, e-mail-ul ar trebui sa fie ultima solutie, in niciun caz prima.

Clientii isi doresc sa discute cu auditorul si cu cat esti mai initiat in tainele comunicarii, cu atat mai buna va fi conversatia cu clientul.

Obtinerea si mentinerea acestor competente necesita un nivel mare de implicare personala, dar sunt fundamentale pentru o cariera de succes pe termen lung. Tu ai aceste calitati?  

Daca vrei sa iti testezi aceste calitati si sa le dezvolti, participa la Finance Boot Camp pe 15-16 Martie.

Aplica acum pentru a putea participa.



Va recomandam si:

Ghidul carierei in Audit si Taxe